Nasza szkoła rozpoczęła w tym roku ubieganie się o wojewódzki certyfikat szkoły promującej zdrowie.
Znajdujemy się aktualnie na etapie przygotowawczym, w którym zdiagnozowaliśmy potrzeby społeczności szkolnej . Na ich podstawie opracowujemy plan działań, które wdrożymy od następnego roku szkolnego.
Szkolny zespół promocji zdrowia tworzą:
Lidia Bielecka – koordynator szkolny tel. 600826360 mail: bieleckal@op.pl
Klaudia Królczyk
Anna Drzewiecka –Matuszak
Magdalena Kalkstein
Karolina Należyta
Mariusz Nowak
Paulina Torzewska
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Koncepcja szkoły promującej zdrowie
Podstawą koncepcji SzPZ są założenia promocji zdrowia, zgodnie z którymi:
* zdrowie jest tworzone przez ludzi w codziennym życiu, we wszystkich siedliskach, w których żyją, uczą się, pracują, wypoczywają, bawią się; jednym z siedlisk jest szkoła i jej społeczność – nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, uczniowie i ich rodzice;
* niezbędne są dwa wzajemnie powiązane rodzaje działań:
– działania indywidualne ludzi, którzy starają się, aby ich styl życia był prozdrowotny,
– działania wspólne społeczności, która tworzy sprzyjające zdrowiu środowisko fizyczne i społeczne;
*warunkiem skuteczności działań jest uczestnictwo i zaangażowanie jak największej liczby członków danej społeczności; programy promocji zdrowia są wdrażane „z ludźmi”, a nie „dla ludzi”. W szkole niezbędne jest uczestnictwo nauczycieli, innych pracowników i uczniów (rzeczywiste, a nie pozorne) oraz współpraca z rodzicami uczniów.
W sieci Szkoły dla Zdrowia w Europie (SHE) przyjęto, że promocja zdrowia w szkole to wszelkie działania podejmowane w celu ochrony i poprawy zdrowia wszystkich członków społeczności szkolnej. Istotą SzPZ jest całościowe podejście do promocji zdrowia w szkole, które jest znacznie szersze niż realizacja programów edukacyjnych dotyczących różnych aspektów zdrowia.
Standardy szkoły promującej zdrowie
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
1W klasie 1c zapachniało sadem i ogrodem🥕🍎🍐🍇🫐🍓. Dzieci wykorzystały blender z programu Laboratoria Przyszłości i zmiksowały kolorowe, odżywcze, owocowo- warzywne smoothie.
Klasa 3b była na wycieczce rowerowej w Rezerwacie Przyrody DĘBINA.
Klasa 3b odwiedziła Ośrodek Edukacji Leśnej w Nadleśnictwie Durowo.
Wspólnie z Panią leśnik Barbarą Thomas zwiedzaliśmy interaktywną ścieżkę edukacyjną.
Dziękujemy Pani Basi za spacer po lesie, a rodzicom za pyszne przekąski i wspólnie spędzony czas.
2Ruch to zdrowie, zachęcamy, polecamy klasa 3b.
Smacznie, zdrowo, kolorowo.
12Uczniowie klasy 2c bardzo lubią ruch na świeżym powietrzu, także zimą .
Ruch to zdrowie- zachęcamy, polecamy klasa 1c.
Ewa Kantorska
8